ECARTICO
Linking cultural industries in the early modern Low Countries, ca. 1475 - ca. 1725

Johannes Colé

Portrait
Name:Johannes Colé
Name variants:Johannes Kool
Gender:male
Born:Leiden baptized on
Died:Amsterdam buried on
Father:Johannes Colé (? - 1676)
Mother:Vrouwtje Uldrick Hildricxdr. (? - 1680)

Marriage:

Child:

Occupations:

Occupational address:

Attributes

Category Attribute Value Date startDate end
Religion DenominationReformed

Relations

Relation Modifier Date startDate end
Friendship
was assisted at marriage by Johannes Colé, alias: Kole | Coale | Cool

References

Primary sources

  1. Stadsarchief Amsterdam, Amsterdam: DTB-registers (toegangsnummer 5001), 45: 188, 119: 112, 120: 31 bis, 120: 31, 496: 314, 1069: 98 & 1070: 28
  2. Erfgoed Leiden en Omstreken (v/h Regionaal Archief Leiden), Leiden: DTB-registers (toegangsnummer 1004), 222: 47v (29-5-1658)
  3. Erfgoed Leiden en Omstreken (v/h Regionaal Archief Leiden), Leiden: Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen; Registratie van onroerend goed 1585-1816 (1819) (toegangsnr. 501A), 6611: 20v (21-4-1679) & 6611: 20v bis (4-7-1680)
  4. Stadsarchief Amsterdam, Amsterdam: Archief van de Notarissen ter standplaats Amsterdam (toegangsnummer 5075), 1194: 119 (5-3-1678 scans nrs 193-194), 4811: 96-101 (27-4-1680 scans nrs 67-70) & 6928: 943-946 (12-10-1705 aktenummer 112066)
  5. Bredius, A., Künstler-Inventare, Urkunden zur Geschichte der holländische Kunst des XVIten, XVIIten und XVIIIten Jahrhunderts (8 vols.), Den Haag: Nijhoff (1915-1922). <URL: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/bredius1915ga>, volume 1: 72

Secondary sources

  1. Van Eeghen, I.H., 'Het Amsterdamse Sint Lucasgilde in de 17de eeuw', Jaarboek Amstelodamum 61 (1969), pp. 65-102, 98
  2. Thieme, Ulrich & Becker, Felix, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Band 7, Leipzig: Engelmann (1912), 195
  3. Briels, Jan, Vlaamse schilders in de noordelijke Nederlanden in het begin van de Gouden Eeuw 1585-1630, Haarlem: Becht/Gottmer; Antwerpen: Mercator (1987), 398 (noot 3)