Jeronimus van Vissenaken
Name: | Jeronimus van Vissenaken |
Name variants: | Jeroom |
Gender: | male |
Born: | Antwerpen |
Died: | after |
Father: | Steven van Vissenaken (? - ?) |
Mother: |
Marriage:
Child:
Occupations:
Occupational addresses:
Relations
Relation | Modifier | Date start | Date end |
---|---|---|---|
Education and training | |||
pupil of Frans Floris I, alias: Frans de Vriendt | certain | ||
Friendship | |||
was assisted at marriage by Artus van Vissenaken |
References
External biographical records
Primary sources
- Duverger, Erik, Antwerpse kunstinventarissen uit de zeventiende eeuw (12 vols.), [Fontes historiae artis Neerlandicae / Bronnen voor de kunstgeschiedenis van de Nederlanden 1-12], Brussel: Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren, en Schone Kunsten van België (1984-2002), volume 1: 252 (8-10-1611) & volume 3: 59 (7-7-1627)
- Van Mander, Karel, The Lives of the Illustrious Netherlandish and German Painters (ed. Miedema, Hessel), Doornspijk: Davaco Publishers (1994-1999), volume 1: 230-231 & volume 4: 48
- Van Hemeldonck, Godelieve, Kunst en kunstenaars, s.p.: s.n. (2007), (typoscript Felixarchief te Antwerpen), S-905
- FelixArchief, Antwerpen: Parochie Onze-Lieve-Vrouw
- Rombouts, Ph. & Van Lerius, Th., De Liggeren en andere historische archieven der Antwerpsche Sint Lucasgilde onder de zinspreuk: Wt ionsten versaemt (2 vols.), Antwerpen: Baggerman; ’s Gravenhage: Nijhoff (1864-1876), volume 1: 270, 531
- Van Mander, Carel, Het Schilder-Boeck waer in voor eerst de leerlustighe iueght den grondt der edel vry schilderconst in verscheyden deelen wort voorghedraghen, Haarlem: Paschier van Wesbusch (1604), (facsimile reprint Davaco: Utrecht, 1969). <URL: https://www.dbnl.org/tekst/mand001schi01_01/>, 243v (sub Frans Floris)
Secondary sources
- Groenendijk, Pieter, Beknopt biografisch lexicon van Zuid- en Noord-Nederlandse schilders, graveurs, glasschilders, tapijtwevers et cetera van ca. 1350 tot ca. 1720, Leiden: Primavera (2008)
- Thieme, Ulrich & Becker, Felix, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Band 34, Leipzig: Engelmann (1940)
- Van den Branden, F. Jos., Geschiedenis der Antwerpsche Schilderschool, Antwerpen: J.E. Buschmann (1883). <URL: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/vandenbranden1883>, 184
- Vermeylen, Filip, Painting for the market: commercialization of art in Antwerp’s Golden Age, [Studies in European urban history (1100-1800) 2], Turnhout: Brepols (2003)
- Levert, Stephanie, "Étrangers, mais habitués en cette ville de Paris". Les artistes néerlandais à Paris (1550-1700) : une prosopographie, Paris: s.n. (2017), (Proefschrift Universiteit Utrecht). <URL: https://hdl.handle.net/1874/356089>
- Peeters, Natasja, 'Marked for the Market? Continuity, Collaboration and the Mechanics of Artistic Production of History Painting in the Francken Workshops in Counter-Reformation Antwerp', in: Falkenburg, Reindert, De Jong, Jan, Meijers, Dulcia, Ramakers, Bart & Westermann, Mariet (eds.) Kunst voor de markt / Art for the Market, 1500-1700, [Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek / Netherlands Yearbook for History of Art 50], Zwolle: Waanders Uitgevers (1999), pp. 59-79
- Van der Linden, David, 'Coping with crisis. Career strategies of Antwerp painters after 1585', De Zeventiende Eeuw 31 (2015), pp. 18-54. <URL: http://doi.org/10.18352/dze.10126>
- Toliopoulou, Evangélie, L’Art et les artistes des Pays-Bas à Paris au XVIIème siècle, Paris: Université Paris-Sorbonne (1991), (thèse de doctorat), 25 n. 2