ECARTICO
Linking cultural industries in the early modern Low Countries, ca. 1475 - ca. 1725

Dirck Bleker

Portrait
Name:Dirck Bleker
Gender:male
Born:Haarlem circa
Died:Den Haag between and
Father:Gerrit Claesz. Bleker (1593 - 1656)
Mother:Anna Emsinck (? - 1657)

Occupations:

Occupational addresses:

Attributes

Category Attribute Value Date startDate end
Subject of painting Genregenrestukken
Subject of painting Historiehistoriestukken
Subject of painting Portretgroepsportretten
Subject of painting Portretportretten

Relations

Relation Modifier Date startDate end
Artistic
courtly client of Willem van Oranje-Nassau II, alias: Willem II
portrayed Simon Ingels
used as a model Maria la Motte, alias: Jannetje Rouw; Jonas; Van Beeckcertain
used as a model Arlanda Balogius, alias: Stockouwers; Aerlantdiena Maria Ballogna; Aerlandina Bellochius; Balochacertain
Education and training
pupil of Pieter Fransz de Grebberprobably

References

External biographical records

Primary sources

  1. Stadsarchief Amsterdam, Amsterdam: Archief van de Burgemeesters: poorterboeken (toegangsnummer 5033), 2: 505
  2. Stadsarchief Amsterdam, Amsterdam: Archieven van de Schout en Schepenen, van de Schepenen en van de Subalterne Rechtbanken (toegangsnummer 5061), 318: 269
  3. Houbraken, Arn., De groote schouburgh der Nederlantsche konstschilders en schilderessen, waar van 'er vele met hunne beeltenissen ten tooneel verschynen, … zynde een vervolg op het schilderboek van K. van Mander (3 vols.), Amsterdam: Arnold Houbraken (1718-1721), volume 2: 342-343
  4. Stadsarchief Amsterdam, Amsterdam: Archief van de Notarissen ter standplaats Amsterdam (toegangsnummer 5075), 2452: 351 (aktenummer 55613), 2452: 352-353 (aktenummer 55614) & 2452: 352-353 (aktenummer 55615)

Secondary sources

  1. Groenendijk, Pieter, Beknopt biografisch lexicon van Zuid- en Noord-Nederlandse schilders, graveurs, glasschilders, tapijtwevers et cetera van ca. 1350 tot ca. 1720, Leiden: Primavera (2008)
  2. Thieme, Ulrich & Becker, Felix, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, Band 4, Leipzig: Engelmann (1910)
  3. Miedema, Hessel, De archiefbescheiden van het St. Lukasgilde te Haarlem, 1497-1798, Alphen aan den Rijn: Canaletto (1980)
  4. Van den Brink, Peter & Van der Veen, Jaap, Jacob Backer (1608/9-1651), Zwolle: Waanders Uitgevers; Amsterdam: Museum Het Rembrandthuis; Aken: Suermondt-Ludwig-Museum (2008), 70
  5. Meißner, Günter, Allgemeines Künstler-Lexikon: die bildenden Künstler aller Zeiten und Völker, Teil 11, München-Leipzig: Saur (1995)
  6. Scheltema, P., Rembrand: Redevoering over het leven en de verdiensten van Rembrand van Rijn, met eene menigte geschiedkundige bijlagen meerendeels uit echte bronnen geput, Amsterdam: P.N. van Kampen (1853), 69
  7. Blankert, Albert & et al., Hollands classicisme in de zeventiende-eeuwse schilderkunst, Rotterdam: Museum Boijmans Van Beuningen; Frankfurt am Main: Städelsches Kunstinstitut; Rotterdam: NAi Uitgevers (1999)
  8. Dudok Van Heel, S.A.C., 'Het "gewoonlijck model" van de schilder Dirck Bleker', Bulletin van het Rijksmuseum 29, nr. 4 (1981), pp. 214-220. <URL: https://www.jstor.org/stable/40382046>
  9. Drossaers, S.W.A. & Lunsingh Scheurleer, Th.H. (eds.) Inventarissen van de inboedels in de verblijven van de Oranjes en daarmede gelijk te stellen stukken 1567-1795 (3 vols.), Den Haag: Nijhoff (1974-1976), volume 1: 542
  10. Brouwer, Judith & Nijboer, Harm, 'De "fameuse" Aarland Ballochius. Een turbulent leven in de "demi-monde" van Amsterdam en Den Haag', Maandblad Amstelodamum 109(4) (2022), pp. 187-205
  11. Buijsen, E. (ed.) Haagse schilders in de Gouden Eeuw: het Hoogsteder Lexicon van alle schilders werkzaam in Den Haag 1600-1700, Den Haag: Kunsthandel Hoogsteder & Hoogsteder; Zwolle: Waanders (1998)
  12. Van der Willigen Pz, A., Les artistes de Harlem. Notices historiques avec un précis sur la gilde de St. Luc, La Haye: Mart. Nijhoff (1870)